Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام مهدی طائب در مورد تاریخچه زیارت اربعین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ظاهراً تاریخچه زیارت اربعین به همان اولین گروهی بر می گردد که در اربعین به زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) نائل شدند، که خود کاروان بود. کاروان در اربعین به کربلا بازگشتند و همان اربعین اول بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن به بعد این جریان به تبع همان اربعین اول به طور پیدا و پنهان شکل می گیرد. در عین حالی روایتی نیز داریم که زیارت اربعین را از علائم مؤمن برشمرده است. همین مسأله ریشه این زیارت است. مرحوم شیخ صدوق در خصال و صاحب وسایل الشیعه نیز در کتاب خود این روایت را آورده اند. روایت معتبری که می فرماید ۵ چیز از علائم مؤمن است که یکی از آن ها زیارت اربعین است.

صرف نظر از این که زیارت در اربعین باشد. این پیاده رفتن به کربلا از نجف، نه تنها در اربعین بلکه در شب های جمعه نیز وجود داشته است چون اربعین زیارت ویژه و خاصی است و از علائم مؤمن است، پیاده روی برای زیارت اربعین بیشتر از سایر ایام مورد عنایت بوده است

وی ادامه داد: به طور کلی برای زیارت پای پیاده ابا عبدالله الحسین (ع) ثواب و فضایل بسیاری نقل شده است. صرف نظر از این که زیارت در اربعین باشد. این پیاده رفتن به کربلا از نجف، نه تنها در اربعین بلکه در شب های جمعه نیز وجود داشته است. خیلی از افراد همت می کردند و می رفتند. چون اربعین زیارت ویژه و خاصی است و از علائم مؤمن است، پیاده روی برای زیارت اربعین بیشتر از سایر ایام مورد عنایت بوده است. پس دو نکته وجود داشته؛ یکی این که اصل زیارت اربعین علامت مؤمن بوده است و دیگر این که زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده خیلی ثواب دارد. در نتیجه با پای پیاده در اربعین به زیارت می رفتند تا به مراتب بالاتری از ثواب نائل شوند.

این کارشناس دینی در مورد ماندگاری این حرکت در طول تاریخ گفت: آن چه که در طول تاریخ باعث ماندگاری این اتفاق شده عمل علمای بزرگ به این کار بوده است. حوزه علمیه نجف از زمان مرحوم شیخ طوسی محل فقه شیعه بوده و وقتی ایشان در آن جا مستقر می شود علمای بزرگی بعد از ایشان تا زمانی که نجف محل فقه شیعه بوده بر این زیارت اربعین با پای پیاده همت داشتند. حوزه علمیه به حله که می رود از حله نیز این زیارت اربعین را انجام می دادند. در زمان مرحوم میرزای شیرازی وقتی فقه به سامرا می رود نیز شاهد هستیم که زیارت اربعین با پای پیاده را زنده نگاه می دارند. منتها به این دلیل که حکومت های جور و مخالف در این منطقه حاکم بوده اند شکل یکپارچه و بزرگ این اتفاق در یک فراز و نشیبی بوده است. گاهی مؤمنین می توانستند علنی بیایند اما گاهی برخورد صورت می گرفت در نتیجه مجبور می شدند به صورت مجزا از لا به لای نخلستان ها و بیراهه ها و مسیرهایی که نیروهای امنیتی زمانه نبوده اند عبور کنند.

سال ها سرکوب و جلوگیری از زیارت اربعین منجر به این شد که این گونه اربعین در میان مردم عراق به یک باره ظهور و بروز پیدا کند و در سایر نقاط نیز تجلی کند و به این گونه دعوت بزرگی صورت بگیرد

وی در مورد وضعیت زیارت اربعین در زمان حکومت حزب بعث گفت: در زمان حاکمیت حزب بعث بر عراق سخت گیری نسبت به این مسأله خیلی صورت می گیرد و زیارت اربعین تقریباً به شکل تعطیل در می آید. اگر هم افرادی انجام می دادند بسیار پنهانی و دور از چشم حکومت می رفتند. ترسی را حاکم کرده بودند در نتیجه خیلی از رونق افتاده بود اما در درون مردم تشنگی وجود داشت. وقتی رژیم بعث سقوط می کند مانند مواد انفجاری دفن شده به یک باره انفجاری صورت می گیرد و این انگیزه ها بیرون می ریزد. سال ها سرکوب و جلوگیری از زیارت اربعین منجر به این شد که این گونه اربعین در میان مردم عراق به یک باره ظهور و بروز پیدا کند و در سایر نقاط نیز تجلی کند و به این گونه دعوت بزرگی صورت بگیرد. بحمدلله در ایران نیز زیارت اربعین مورد توجه قرار گرفت و امروز یک حرکت جهانی از آن به وجود آمده است.

حجت الاسلام طائب در مورد فرصت های زیارت اربعین گفت: زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) شبیه به حج می ماند. حج کانونی است برای زیارت خانه خدا و تبدیل به محلی برای تجمع و عبادت می شود. تأکید فراوانی از سوی اولیای دین از خود پیامبر اکرم (ص) گرفته تا حضرت بقیه الله الاعظم (عج) بر زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) شده است، از طرفی نوع شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) به گونه ای است که اختلافات مذهبی خیلی در آن جا خود را نشان نمی دهد و شهادت و مظلومیت ابا عبدالله الحسین (ع) میان سنی و شیعه مورد توجه است. در نتیجه کانون تجمعی عبادی است. همان طور که در حج امام خمینی (ره) می فرمود که حج در درون خود برائت دارد و این برائت باید در حج زنده شود و حتی گفتند که حج بدون برائت حج نیست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر حج تحت حاکمیت عوامل بیگانه ای مثل آل سعود برگزار می شود در نتیجه منع بزرگی برای واقع شدن برائت در آن جا وجود دارد. مسأله برائت است که می تواند مسلمانان را گرد یک شعار جمع بکند. اگر شما نفی بت را از توحید بگیرید دیگر توحید نیست. اگر شما به حج بروید و بگویید خدا هست اما اشکالی ندارد بت هم باشد این می شود همان چیزی که مشرکین می خواستند؛ که به پیامبر می گفتند تو یک قدم نرمش نشان بده ما هم یک قدم؛ که این آیات نازل شد: قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ. لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ. حج در حال حاضر تحت حاکمیت آل سعود برگزار می شود. در همان زمانی که مردم گرد خانه خدا می چرخند او دارد در یمن کشتار می کند.

ذات حرکت ابا عبدالله الحسین (ع) ضد طاغوت بود. اولین چیزی که در اباعبدالله الحسین (ع) تجلی دارد ضدیت با ظلم و فراخوانی به عدالت است. بنابراین زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) در اربعین و این تجمع بزرگ بهترین فرصت است برای این که یک شعار متحد و یگانه در جهت تحقق عدالت و به دنبال عدالت و عادل گشتن در آن جا به وجود بیاید

وی افزود: بنابراین تجمع ضد طاغوت در آن جا شکل نمی گیرد. ذات حرکت ابا عبدالله الحسین (ع) ضد طاغوت بود. اولین چیزی که در ابا عبدالله الحسین (ع) تجلی دارد ضدیت با ظلم و فراخوانی به عدالت است. بنابراین زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) در اربعین و این تجمع بزرگ بهترین فرصت است برای این که یک شعار متحد و یگانه در جهت تحقق عدالت و به دنبال عدالت و عادل گشتن در آن جا به وجود بیاید. در آن جا منافع می ریزد. ابا عبدالله الحسین (ع) تجلی ای از حق نشان داده که هر کس به آن جا می رود در آن تجلی محو می شود. نور الهی در آن جا شکل می گیرد و وقتی انسان ها در نور الهی قرار گرفتند و منیت هایشان ریخت و یک وحدت الهی ایجاد شد آن وقت این وحدت الهی همدردی، دوری از ستم، دوری از گناه و ... با خود به همراه می آورد.

وی ادامه داد: به همین جهت است که روایات زیادی داریم که زیارت ابا عبدالله الحسین(ع) باعث بخشش گناهان می شود. نه تنها زیارت بلکه اگر کسی بر ابا عبدالله الحسین(ع) گریه کند گناهان او بخشیده می شود. دلیلش همین است که یک فرصت بزرگی برای وصل شدن انسان ها به خدای متعال و خدایی شدن پدید می آورد. در نتیجه این زیارت و تجمع، فرصت بزرگی است برای این که ما بتوانیم برای آماده شدن برای پذیرش منجی بزرگ یعنی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) صفوف مان را متحد کنیم.

حجت الاسلام طائب نمایش حقیقی تمدن اسلامی در راهپیمایی اربعین گفت: همین که استکبار تلاش می کند این راهپیمایی اربعین را بایکوت خبری کند و هیچ تصویری از آن نشان ندهد نشان از تأثیر این حرکت در رفع آن سیاه نمایی داعش دارد. حرکت اربعین نشان گر عظمت، عشق و ایثار است. یعنی وقتی شما یک جماعت ۲۰ میلیونی را می بینید که در آن زن، مرد، پیر، جوان، بیمار، سالم، پیاده، پابرهنه و سواره در حال حرکت هستند و این جماعت همه دست اعطا دارند و غذا و آب و ... به مردم می دهند در این جا چهره غیر انسانی و بی عقل داعشی به یک باره رنگ می بازد. وقتی از راهپیمایان اربعین سوال شود که به کجا می روید خواهند گفت که به زیارت یک شهید می رویم. خب این شهید چه کسی است؟ می گویند فردی بود که از او خواسته شد با ظلم بیعت کند و او بیعت نکرد و حتی زن و بچه خود را نیز آورد و در برابر ظلم به این شکل شهید شدند. صحرای کربلا در ذهن شان تصویر می شود. در آن جا چهره داعشیان امروز را می بینند و می بینند در برابر این داعشیان، امام حسین (ع) وجود دارد.

وی در مورد اینکه آیا در ادیان دیگر هم مناسکی مانند اربعین وجود دارد گفت: در برخی از ادیان مانند بودایی ها نیز این گونه راهپیمایی ها وجود دارد. اما سوالی که این جا پیش می آید این است که این ها به کجا می خواهند بروند؟ مثلاً می گویند می رویم به سمت آب. می پرسیم آن جا چه خبر است؟ می گویند هیچ. می بینیم که هیچ پیامی ندارد.

طائب در مورد ارتباط میان راهپیمایی عظیم اربعین و ظهور حضرت ولی عصر (عج) گفت: به دلیل نقطه هدفی که در این راهپیمایی وجود دارد یعنی ابا عبدالله الحسین (ع) و هر کسی به محض توجه به این موضوع جریان ضد ظلم، عدالت طلبی، مظلومیت و طرفداری از مظلوم در ذهن او تجلی می یابد، در نتیجه این حرکت می تواند همه را حول محور عدالت خواهی جمع کند و به حرکت انتظار حضرت بقیه الله الاعظم (عج) سمت و سو بدهد. این حرکت تلاشی است در جهت تحقق ظهور و این خیلی مهم است چون ما گاهی منتظر ظهور هستیم بدون هر گونه اقدامی. همان طور که حضرت امام (ره) فرمود انقلاب ما مقدمه ساز دولت جهانی امام زمان (عج) است. این یعنی لوازم آمدن ایشان محقق شود که بالاترینش این است که یک نیرویی عظیم خواهان حضرت باشد که وقتی ایشان آمد مانند ابا عبدالله الحسین (ع) بی یار و یاور نباشد. حرکت اربعین زمینه ساز است. همان گونه که شعار امسال نیز حب الحسین یجمعنا است. یعنی عشق حسین همه ما را گرد هم می آورد. این گرد هم آمدن برای چیست؟ در مرحله بعد از جمع شدن چه چیزی از این تجمع بیرون می آید؟ ذات تجمع پیرامون ابا عبدالله الحسین (ع) حرکت ضد ظلم است.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۵۶۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است

معاون رئیس جمهور گفت: به برکت خون شهیدان مظلوم غزه و جبهه مقاومت، بخش زیادی از دانشجویان و افکار عمومی کشورهای غربی به این جمع‌بندی رسیدند که آمریکا و رژیم صهیونیستی نماد ظلم و ستم علیه بشریت هستند.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه شهید باهنر و اعضای بسیج اساتید دانشگاه های کرمان درباره  ابعاد و پیامدهای عملیات وعده صادق اظهار داشت: پیش از این عملیات، وقتی پایگاه عین الاسد هدف موشک‌های کشورمان قرار گرفت تحلیلگران جهانی اذعان داشتند که از زمان جنگ جهانی هیچ کشوری بطور مستقیم پایگاه‌های آمریکا را مورد هدف قرار نداده است لذا از این جهت این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور گفت: رژیم صهیونیستی و حامیانش قبل از عملیات وعده صادق، مدام رجزخوانی و تهدید می‌کردند تا این عملیات صورت نگیرد اما پس از انجام موفق عملیات  در واکنش به آن نتوانستند کاری انجام دهند لذا این عملیات در کنار عملیات طوفان الاقصی ضربه سنگین و جبران ناپذیری برهیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی بود.

 حسینی افزود: عملیات وعده صادق در پی چند تعدی رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه به نیروهای ایرانی و به ویژه حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق رخ داد و مسئولان نظام از همان ابتدا بر تنبیه متجاوز تاکید کردند و در مقابل حامیان رژیم صهیونیستی به مسئولان وزارت خارجه پیغام می‌دادند که با توجه به پدافند چند لایه‌ای که در حمایت از رژیم صهیونیستی ایجاد کردند، ایران عملیاتی برای تنبیه رژیم صهیونیستی انجام ندهد چون نتیجه‌ای برایش نخواهد داشت اما این عملیات به رغم تصور رژیم صهیونیستی و حامیانش با موفقیت انجام و به اهداف مورد نظر رسید.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: نظام اسلامی برای تنبیه رژیم صهیونیستی صرفاً دو، سه مرکز نظامی را مدنظر قرار داده بود ولی بر همگان ثابت شد که اگر ایران اراده کند به ۵۰ نقطه هم می تواند حمله و آسیب جدی بزند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز دانشجویان در آمریکا و برخی از کشورهای غربی در اعتراض به نسل کشی رژیم صهیونیستی به میدان آمده‌اند، اظهار داشت: پاییز سال ۱۴۰۱، سردمداران و رسانه های برخی از همین کشورهای غربی، دانشجویان کشورمان را به هنجارشکنی، مقابله با نیروهای انتظامی، تخریب، آتش زدن، ضرب و شتم و حتی قتل و شکنجه نیروهای انقلابی دعوت کرده و بعضا آموزش می‌دادند و باخبرسازی های جعلی و بزرگنمایی بعضی اتفاقات جزئی، جمهوری اسلامی را در آستانه فروپاشی جلوه می دادند اما امروز حضور مسالمت آمیز دانشجویان در دانشگاههای آمریکا و غرب برای پایان یافتن نسل کشی در غزه را به شدت سرکوب می‌کنند و همان کسانی که  تمام قد از اغتشاش و آشوب در دانشگاه‌های ایران حمایت می کردند و کوچکترین اقدام  پلیس را به شدت محکوم می‌کردند و شعار و ادعای اینکه هیچ مقابله‌ای با حرکتهای براندازانه نباید صورت بگیرد، حال روی سرکوب وحشیانه و بازداشت صدها دانشجو و استاد، سرپوش گذاشته و آن را موضوعی داخلی و پیش پا افتاده قلمداد می‌کنند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: دنیای غرب و به ویژه آمریکا در حمایت همه جانبه از نسل کشی، سرکوب آزادی بیان و دموکراسی و له کردن حقوق بشر، نقاب نفاق را کنار زده به گونه‌ای که دیگر حتی مزدوران ‌شان هم از بزک کردن چهره کریه تمدن غرب مستأصل شده اند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به نحوه ترسیم و القای سردمداران نظام سلطه از قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اخیرا مشاور اوباما گفته همچنان که ایران نیروهای نیابتی نظامی مانند حزب الله دارد گروه‌های دانشجویی در آمریکا نیز نیروهای نیابتی ایران در حمایت از فلسطین هستند.

حسینی با استقبال از اعلام دانشگاه کرمان و برخی دیگر از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیق شده و اخراجی دانشگاههای آمریکا، اظهار داشت: بی تردید این ابتکار، اقدامی پسندیده در راستای ترویج عدالت و مبارزه با نقض آزادی بیان محسوب می‌شود که بازتاب مثبت و قابل توجهی در جهان اسلام و غرب دارد.

وی با بیان اینکه بزرگان نظام اسلامی از ابتدای نهضت بر حقانیت دفاع از مردم فلسطین تاکید داشتند، گفت: امروز پس از گذشت چندین دهه، افکار عمومی جهان به حقانیت مواضع ملت ایران پی برده است و این موضوع معادلات و نقشه های غربگرایان را به هم ریخته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنوز اندک دانشجویان و جوانانی در ایران هستند که اطلاعات کافی و تحلیل واقع بینانه ای از تحولات منطقه از جمله جنگ غزه و پیامدهای عملیات وعده صادق ندارند، گفت: امروز فرصت و شرایط مناسبی برای تبیین و روشنگری در خصوص مواضع به حق ملت ایران و نظام اسلامی پیرامون رخدادها و تحولات منطقه‌ای و جهانی

ایجاد شده است و لازم است در راستای لبیک به تاکید رهبر فرزانه انقلاب، مبنی بر جهاد تبیین، با تلاش و مجاهدت مضاعف وارد صحنه شد و به ابهامات و شبهات جوانان و دانشجویان، پاسخ دهیم و کوتاهی در این رسالت خطیر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 حسینی تاثیر فشار افکار عمومی برای تغییر در سیاست‌های تجاوز طلبانه آمریکا را حائز اهمیت دانست و گفت: نباید اخبار واکنش ها و اعتراض وجدان‌های بیداری در دانشگاهها و مجامع غربی به حاشیه رانده شده و کمرنگ گردد و البته خون شهدای مردم مظلوم غزه و جبهه مقاومت، به هدر نرفته و اثر خود را تاکنون گذاشته و بیش از این هم خواهد گذاشت و پیروزی نهایی از آن جبهه حق است و همچنان که امام راحل تاکید داشتند خون بر شمشیر پیروز است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: فشار افکار عمومی باعث خواهد شد که ادامه حمایت نظام سلطه از رژیم صهیونیستی با مشکلات عدیده مواجه شود و ما اطمینان داریم که با نصرت الهی و وعده رهبر معظم انقلاب قبل از ۲۵ سال محقق شده و این غده سرطانی ریشه کن خواهد شد.

 حسینی در ادامه اساتید و دانشگاهیان را به فعالیت اثرگذار رسانه‌ای فراخواند و گفت: امروز فرصت مناسبی فراهم شده تا چهره واقعی و پلشت مدعیان حقوق بشر و آزادی نزد افکار عمومی جهان افشا شود و در این راستا، اساتید دانشگاه که غالبا مسلط به زبان‌های مختلف هستند باید با احساس مسئولیت بیشتری وارد صحنه شده و با انتقال واقعیت‌های موجود به روشنگری بپردازند.

وی موفقیت‌ها و دستاوردهای امروز نظام اسلامی را به خاطر هماهنگی میدان و دیپلماسی توصیف کرد و گفت: بخش زیادی از موفقیت‌های امروز به خاطر هماهنگی قوا و نهادهای انقلاب و نیروهای مسلح است و اینکه این دولت به دوگانه و تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد و به بهانه دیپلماسی مانع فعالیت در عرصه میدان نمی‌شود. در جمع اعضای این دولت کسی بر این باور نیست که آمریکا با فشردن یک دکمه می‌تواند سیستم دفاعی و نظامی ما را از بین ببرد!

درپایان این مراسم، به مناسبت گرامیداشت روز معلم و استاد از تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر سید محمد حسینی در عرصه علمی، فرهنگی و جهاد تبیین تقدیر شد.

حسینی همچنین به اتفاق رئیس و مدیران دانشگاه شهید باهنر کرمان از ساختمان معاونت آموزشی دانشگاه که به تازگی آماده بهره برداری شده بازدید کرد و یک اصله نهال در محوطه این مجموعه غرس کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویسی به سیم آخر زد؛ اصلا 10 میلیارد جریمه کنید، در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و این می‌شود عدالت؟!
  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • توافقاتی بر سر حرکتی جمعی برای برون رفت از وضعیت کنونی در غزه
  • حاجی علیزاده: امسال ۱۵ هزار زائر از استان تهران به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌ خواه جهان
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌خواه جهان
  • اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است
  • پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین
  • کربلا قطعا جنت الاعلامه + فیلم